.

<<  32/33 >>

Je cukor jed?

Dlhé tisícročia sme sa bez neho zaobišli. Dnes si však svoj život bez cukru už ani nedokážeme predstaviť, a to napriek tomu, že ochorenie diabetes druhého typu zaregistrovali po prvýkrát spolu s rozšírením cukrovej trstiny. Súvislosť medzi nimi v súčasnosti dokazujú aj moderné výskumy.

Pomenovanie nie je náhodné

Vznik obrovského množstva ochorení diabetu ovplyvňuje mnoho faktorov. Podľa výsledkov najnovších výskumov zohráva konzumácia rafinovaného cukru oveľa významnejšiu úlohu ako ostatné faktory. Toto zistenie je podľa vedcov rovnako významné ako zistenie spojitosti medzi fajčením a vznikom rakoviny pľúc. Počas výskumov bola zmapovaná súvislosť medzi spotrebou cukru a vznikom cukrovky v 175 krajinách. Výsledky dokazujú, že čím viac cukru konzumuje určitá skupina ľudí, tým je počet ochorení na cukrovku vyšší, a to nezávisle na počte obéznych ľudí v skupine. Na druhej strane, ak sa z nejakého dôvodu konzumácia cukru zníži, klesá aj pomer chorých. Na základe analýz sa zdá, že prvoradou príčinou vzniku ochorenia nie je obezita, ale prehnane sladký život.

Cukrovka a mnohé iné následky

Diabetes nie je jediným problémom, ktorý sa týka cukru: cukor môže byť zodpovedný za vznik zubného kazu, za prekyslenie organizmu, za zhoršenie kvality kostí a nedostatok vitamínov. Kým cukor prítomný v ovocí a zelenine dokáže náš organizmus odbúrať pomerne ľahko, denne sa musí popasovať s chemicky modifikovanými molekulami umelo vyrábaného rafinovaného cukru. K tomu, aby to dokázal účinne zvládnuť, potrebuje nepretržitý prísun vitamínu B1 a iných vitamínov, ktoré náš organizmus pokrýva z vlastných zdrojov. V prípade nadmernej konzumácie cukru však môže dôjsť k vyčerpaniu zásob, nevraviac o vápniku, ktorý jednoducho cukor z nášho organizmu odčerpá. Znižuje aj optimálne fungovanie imunitnej sústavy: podľa odborníkov denná konzumácia 100 g bieleho cukru znižuje odolnosť organizmu až o 40%.

Deti závislé na cukre

Pred nežiaducimi účinkami cukru, žiaľ, nie sú uchránené ani deti: podľa výskumov na univerzite v Yale môžu byť sladkosti príčinou porúch koncentrácie u detí, môžu vyvolávať v organizme príznaky stresu. Nadmerné množstvo cukru totiž stimuluje organizmus na zvýšenú produkciu adrenalínu, čo vyvoláva akýsi stav trvalej hyperaktivity, z ktorej neskôr môže vzniknúť agresivita a dekoncentrácia. Navyše podobne ako káva či cigarety, cukor spôsobuje akúsi závislosť už aj počas vnútromaternicového vývinu: v maternici začne organizmus plodu vystaveného vyššiemu obsahu cukru produkovať zvýšené množstvo inzulínu, ktorý neprestáva ani po pôrode, tým pádom môže u bábätiek spôsobiť nízku hladinu cukru v krvi až do takej miery, že budú odkázané na prísun cukru. Zakázať deťom cukor úplne je však napriek všetkému rovnako škodlivé, ako keď ho konzumujú v prehnanom množstve: kľúčom je prísun cukrov z prírodných zdrojov (ovocie, zelenina, plody, semená, mliečne výrobky – bez pridaného cukru...).

Nahrádzajme ho všade, kde sa to dá

Na to, aby sme predchádzali škodlivým účinkom cukru a zároveň pred nimi ochránili aj rodinu, sa musíme riadne zaprieť. Cukor je totiž prítomný v nejakej forme v takmer každej potravine, navyše nápis „ bez pridaného cukru“ môže byť tiež zavádzajúci, pretože sa týka iba sacharózy, ale nie glukózového sirupu či priemyselnej fruktózy. Zbytočne sa vyhýbame jedlám z rýchleho občerstvenia (tzv. fastfoodu), sýteným nápojom, sladkostiam, keď je tretina fit müsli tyčiniek propagovaná ako zdravá, alebo jogurtov označených ako 0%-né zložená z cukrov a jedna lyžička kečupu obsahuje celú čajovú lyžičku cukru...Takto by sme mohli pokračovať instantnými polievkami, ovocnými šťavami, kuracími nugetkami, chlebom, a z malých množstiev sa nazbiera veľké množstvo. Popri skúmaní textu písaného drobnými písmenami môže byť vhodným riešením aj vlastnoručne vyhotovené pečivo či zákusky. V súčasnosti už, našťastie, existuje pestrá ponuka prirodzených náhrad cukru, ktoré sa dajú počas varenia a pečenia používať rovnako jednoduchým spôsobom ako kryštálový cukor, a nie sú škodlivé. Xylitol, stevia alebo erytriol sa môžu smelo používať.

Ako si odvyknúť od cukru?

Môžeme použiť množstvo drobných trikov v záujme toho, aby sme si zachovali pôžitok zo sladkej chuti a zároveň aj svoje zdravie:

Kombinujme!

Pri konzumácii sladkostí je najväčším problémom to, že len ťažko dokážeme prestať po jednom- dvoch sústach. Vtedy je dobré kombinovať niečo sladké a zdravé, napríklad ovocie s mandľami: nasýtime sa oveľa skôr, telu dodáme vitamíny a naša túžba po sladkom je na chvíľu potlačená.

Všetko s mierou!

Namiesto toho, aby sme na posedenie zhltli celú tabuľku čokolády, vyberme si kvalitné sladkosti v menšom balení, ktoré neobsahujú cukor (vyrábané sú so sladidlom) a každé sústo jedzme s pôžitkom. Týmto sa zobkanie stane zvláštnou udalosťou a my prijmeme do organizmu menej cukru.

Neodmeňujme sladkosťami!

Najmä v prípade detí je dôležité, aby sme u nich už v útlom veku nevytvorili také zlé návyky, ktorých sa potom ťažko dokážu zbaviť v dospelosti. Ak budeme každú slzu odmeňovať kúskom čokolády, dodáme vyvíjajúcemu sa organizmu nielen nadmerné množstvo cukru, ale ukážeme mu aj nesprávny spôsob riešenia. Namiesto čokolády, keksíkov, uprednostnime radšej ovocie, oriešky, po čase sa budú deti načahovať za hŕstkou sušeného ovocia s rovnakým nadšením ako za čokoládou.

Detoxikácia od cukru

Riešením pre odvážnych dospelých je úplné odňatie cukru: hoci budú počiatočné dva –tri dni pomerne náročné, neskôr vo veľkej miere klesne chuť na sladké, a ak si organizmus zvykne na menej sladké jedlá, táto chuť sa už nevráti.







Naša sila sa skrýva vo vlastnostiach našich výrobkov!



© Copyright - Update Slovakia s.r.o. 2013 - All rights reserved | Partneri | Tvorba web stránok od GRANDIOSOFT

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií
SÚHLASÍM