Boj s obezitou

Zdravé stravovanie

Zdravie nie je všetko, ale bez neho je všetko ničím !!!

Ako sa dá bojovať proti obezite?Zdravé stravovanie a celkový zdravý životný štýl sú veľmi dôležité. Napokon nie nadarmo sa zvykne hovoriť, že sme to, čo jeme. Do nášho jedálneho lístka by sme preto nemali zaraďovať výrobky z bielej ani celozrnnej múky. Dnešná celozrnná múka je diametrálne odlišná od tej, akú poznali a konzumovali naši predkovia. Kým oni mleli zrná medzi jednoduchými kamennými mlynskými kolesami, my ich dnes drvíme výkonnými turbínami. Tie ich rozdrvia na veľmi jemnú konzistenciu, ktorá sa v našom tele rýchlo vstrebáva a následne dvíha hladinu cukru v krvi. Preto neodporúčame konzumovať nielen bielu, ale ani celozrnnú múku- obe totiž obsahujú takmer rovnaké množstvo uhľohydrátov a majú vysoký glykemický index.

Jesť by sme nemali ani cestoviny a potraviny, ktoré obsahujú pridaný cukor. Naša strava by mala byť bohatá na bielkoviny, komplexné uhľohydráty (vstrebávajú sa pomaly alebo vôbec) a rastlinnú vlákninu, ktorá je súčasťou aj zeleniny a ovocia. Podstata je pravidelne sa stravovať 4 až 5-krát za deň v menších dávkach, ktoré nás nasýtia.

Je dôležité dodržiavať pitný režim, vypiť minimálne 2,5 litra vody denne. Do našej dennej rutiny by sme mali zaradiť pohyb, ktorý by sme si mali vychutnávať. Pohyb a správna strava totiž napomáhajú k duševnej rovnováhe.


Strašiak menom obezitaStrašiak menom OBEZITA

Ak sa nestravujeme správne, môžeme si uhnať množstvo nepríjemných zdravotných ťažkostí. Patrí k nim aj obezita, ku ktorej sa neraz dopracujeme práve chybnými stravovacími návykmi. Ak sa navyše aj nedostatočne hýbeme, problém je na svete.

Neveríte?

Štatistiky sú neúprosné, podľa nich sú nadváha a obezita nielen estetickými problémami, ale aj zdravotnými. Podpíšu sa totiž až pod 70% úmrtí, ku ktorým patrí infarkt, mozgová porážka, diabetes - cukrovka, kôrnatenie ciev, vysoký krvný tlak, vysoká hladina cholesterolu a všetky ostatné pridružené choroby.

 

 

 

Štatistika smrteľných chorôb na Slovensku (úmrtnosť / rok)

s infarktom myokardu s cievnou mozgovou príhodou s amputáciou dolnej končatiny s artériovou hypertenziou
(vysoký krvný tlak)
s poruchou metabolizmu lipidov
(vysoký cholesterol)
17 715 17 790 3 925 136 132 108 231

 

Hlavné príčiny obezity:

Nadmerná konzumácia cukru a rafinovaných sacharidov

CukorSpomínaná nadváha či obezita sú spôsobené nadmernou konzumáciou cukru a rafinovaných sacharidov (napr. hladkej múky). Tento biely jed je totiž všade okolo nás, nájdete ho aj vo výrobkoch, kde by ste ho skutočne nečakali (v mäsiarskych výrobkoch, v jogurtoch, v koreninových zmesiach atď.). Cukor (sacharózu) ako obľúbené sladidlo poznáme v tejto kryštalickej forme iba cca 200 rokov. Pred 100 rokmi sa ho skonzumovalo v priemere asi 1 kg/osoba/rok. Dnes sa toto číslo približuje k 43 kg na osobu, čiže denne každý z nás zje cca 120 g čistého cukru.

Aby sme pochopili, ako podporuje chuť do jedla, musíme sa oboznámiť s hormónom, ktorý produkuje pankreas – s inzulínom. Jeho funkciou je znižovať zvýšený obsah cukru v krvi, ktorý vzniká po jedle, ak konzumujete potraviny s vysokým glykemickým indexom. Inzulín ukladá cukor do buniek ako rezervnú energiu (a to priamo do tukov).

Normálna hladina cukru v krvi je 5 – 6 ml mol, po konzumácii napr. sladkého pečiva vám hladina bez problémov stúpne za cca 30 min na dvojnásobok tzn. 10 -12 ml mol. Vtedy nastupuje inzulín a ten do cca 1,5 hodiny zníži vysokú hladinu cukru v krvi. Keďže organizmus v sebaobrane vypúšťa viac inzulínu ako treba, hladina cukru v krvi padá až pod normál (až na 3 -4 ml mol). Organizmus vzápätí vyšle impulz pre mozog, že je nízka hladina cukru a treba ho doplniť. Tento impulz sa prejavuje ako pocit hladu. Medzitým však žalúdok ešte nevytrávil (doba trávenia trvá 2,5 hodiny a viac). A začarovaný kruh začína odznova, opäť musíte jesť – nie, vy nemáte slabú vôľu – hormón je silný! Človeku, ktorý má málo pravidelného pohybu (nešportuje), sa cukor ukladá priamo do tukových buniek ako tuk! Jednoznačne môžeme vyhlásiť, že za zvyšovanie telesnej váhy môže jedine hormón inzulín.

Nedostatok pohybu

Nedostatok pohybu

Počas posledných 100 rokov sme navyše výrazne zmenili svoj spôsob života, čo priniesla aj sama doba, vedecké a technické objavy (motorizácia, doprava, komunikácia, TV, rádio, telekomunikácia, automatizácia, kybernetika,...). Menej sa hýbeme a naša práca je vo väčšine prípadov duševná. Začína sa to už pri výchove detí, ktoré majú menej telesnej výchovy (je už pomaly nepovinná). Namiesto aktívneho pohybu sedia pred počítačom či televíziou a prepchávajú sa rafinovanými uhľohydrátmi, ktoré silno marketingovo propagujú médiá. Nečudo, že má dnes asi 60 % detí nadváhu, vyše 23% je obéznych. Ak to bude pokračovať týmto tempom, väčšina obyvateľstva sa nedožije ani 50. roku života. Posledných 10 - 20 rokov svojho života budú navyše odkázaní na lieky.



Ako sa dá bojovať proti nadváhe?

Schudnúť sa dá tromi hlavnými spôsobmi:

Hladovka

Najúčinnejší spôsob je hladovka, no zároveň je najnezdravší a nebezpečný spôsob. Napriek tomu ho mnohí praktizujú.

Nadmerný pohyb

Nadbytočných kilogramov sa môžete zbaviť aj aktívnejším spôsobom, a to nadmerným pohybom, športom a počítaním kalórií. Fyzickou záťažou však treba spáliť viac kalórií ako prijmete. Tento spôsob nepatrí medzi najzdravšie a je tiež časovo a fyzicky veľmi náročný. Za 1 hodinu behu (cca 8- 9 km) spálite asi 900 kcal, pričom priemerným obedom prijmete cca 2000 kcal a aj oveľa viac. Všimnite si, že ste zatiaľ jedli len raz. Tento spôsob je veľmi vyčerpávajúci pre organizmus a nedá sa praktizovať dlhodobo.

Správne stravovanie

Správne stravovanieNajvhodnejší spôsob je, ak sa správne stravujete a nekonzumujete výrobky, ktoré obsahujú pridaný cukor a rafinované uhľohydráty. Mali by ste dbať na to, aby potraviny, ktoré konzumujete, mali nízky glykemický index (GI). (GI v podstate vyjadruje, ako rýchlo vám dané jedlo zvýši hladinu cukru v krvi, strop je 100 (glukóza, med atď.) Klasický repný cukor ho má na úrovni približne 75, hroznový cukor je na samom strope s hodnotou 100. Potravinová sieť Norbi Update namiesto klasického cukru používa stopercentné prírodné sladidlá, napríklad xylitol, erytriol, oligofruktózu; či sladidlo cukralózu, ktoré majú takmer nulový GI, teda takmer vôbec nedvíhajú hladinu cukru v krvi. Nenastáva začarovaný kruh - obžerstvo.) Je dôležité, aby sa konzumovalo viac bielkovín, komplexných uhľohydrátov (vstrebávajú sa pomaly alebo vôbec), rastlinnej vlákniny, ktorá je súčasťou aj zeleniny a ovocia. Podstata je pravidelne sa stravovať 4 až 5-krát za deň v menších dávkach, ktoré vás nasýtia. Je dôležité dodržiavať pitný režim, vypiť minimálne 2,5 litra vody denne. Nezabudnite na pravidelný pohyb! Stačí aj príjemná prechádzka či turistika a dokonca aj 20 – 30 minút strávených na stacionárnom bicykli počas sledovania tak obľúbenej televízie.



Naša sila sa skrýva vo vlastnostiach našich výrobkov!



© Copyright - Update Slovakia s.r.o. 2013 - All rights reserved | Partneri | Tvorba web stránok od GRANDIOSOFT

Tento web používa na poskytovanie služieb, personalizáciu reklám a analýzu návštevnosti súbory cookie. Používaním tohto webu s tým súhlasíte. Viac informácií
SÚHLASÍM